Euroopan keskuspankin vuosikertomus 2016

Euroalueen kasvulukujen valossa euro on pelastettu. Pelastus nojaa edelleen vahvasti niin rahapoliittiseen kuin investointikysyntäänkin liittyvään elvytykseen. Pelastus voi olla lyhytaikainen pitkäaikaistyöttömien kustannuksella saavutettu voitto ja osoittautua raskaaksi taakaksi varallisuuskuplien puhjetessa ja uuden kriisin alkaessa.

Pitkällä aikavälillä euron pelastaminen edellyttää toimivaa euroaluetta, jossa markkinat ovat tehokkaat ja hintamekanismi ohjaa resurssien kohdentumista. Vain toimivien markkinoiden pohjalta voidaan rakentaa kestävää kilpailukykyä ilman jatkuvaa EKP:n massiivista rahapoliittista elvytystä. Käytännössä euron pelastaminen edellyttää mm. yhtenäisiä työmarkkinoita euroalueella. Erilaiset kielet, kulttuurit ja käytännöt luovat esteitä, joita, kuten muitakin sisämarkkinoiden esteitä, olisi syytä käsitellä asiaan kuuluvissa yhteyksissä myös tässä mietinnössä, eikä keskittyä vain poliittisesti sopiviin ongelmiin.